Vēsture
1590.G. - 1785.G. "Alus darīšana viduslaiku pilī"
1590.g.
Pirmo reizi tiek pieminēta alus gatavošana Cēsu pils revīzijas protokolā, kurā atrodamas ziņas par iesala žāvētavu un apiņu dārziem. Pirmā alus darītava atrodas tieši pilī. 1590. gads tiek uzskatīts par alus darītavas dibināšanas gadu.
1621.g.
Zviedru-poļu karā uzvaru svin zviedri. Lai apmierinātu zviedru lielās slāpes, ar iepriekšējo darītavas jaudu vairs nepietiek un tā tiek pārcelta uz trešo priekšpili. Ap to tiek ierīkoti plaši apiņu dārzi.
1785.g.
Cēsis tiek pasludinātas par apriņķa pilsētu. Vērojama ekonomiska augšupeja. Pieprasījums pēc Cēsu alus ir tik liels, ka pilsētas krogos visiem gribētājiem nepietiek vietas, un ārpus Cēsīm uzbūvē Ruckas, Duvinckas un Jurģu krogu.
Vēstures posmi
1590.G. - 1785.G. "Alus darīšana viduslaiku pilī"
1590.g.
Pirmo reizi tiek pieminēta alus gatavošana Cēsu pils revīzijas protokolā, kurā atrodamas ziņas par iesala žāvētavu un apiņu dārziem. Pirmā alus darītava atrodas tieši pilī. 1590. gads tiek uzskatīts par alus darītavas dibināšanas gadu.
1621.g.
Zviedru-poļu karā uzvaru svin zviedri. Lai apmierinātu zviedru lielās slāpes, ar iepriekšējo darītavas jaudu vairs nepietiek un tā tiek pārcelta uz trešo priekšpili. Ap to tiek ierīkoti plaši apiņu dārzi.
1785.g.
Cēsis tiek pasludinātas par apriņķa pilsētu. Vērojama ekonomiska augšupeja. Pieprasījums pēc Cēsu alus ir tik liels, ka pilsētas krogos visiem gribētājiem nepietiek vietas, un ārpus Cēsīm uzbūvē Ruckas, Duvinckas un Jurģu krogu.
1878.G.-1999.G. "Vecais Cēsu alus brūzis"
1878.g.
Tiek uzbūvētas vēsturiskās alus darītavas ēkas un izveidota Cēsu alus darītava, kuras īpašnieks ir grāfs Emanuels Zīverss.
1922.g.
Vairāki Cēsu uzņēmēji atpērk darītavu no Zīversa un dibina a/s Augļu dārzs. Šajā laikā darītavā tiek ražots arī vīns, sulas un minerālūdens. Augļu dārza filiāles tiek atvērtas Rīgā, Jelgavā un Valmierā.
1940.g.
A/s Augļu dārzs tiek nacionalizēts.
1950.g.
Uzņēmumu rekonstruē un uzstāda jaunas iekārtas. Ražošanas apjomi četrkāršojas.
1976.g.
Tiek izveidota alus rūpnieciskā r/a Cēsu alus, kurā ietilpst arī Naukšēnu un Gulbenes alus darītavas.
1988.g.
Apvienība sadalās.
1995.g.
Cēsu alus tiek privatizēts un atkal pārtop par akciju sabiedrību.
1998.g.
Tiek nolemts palielināt a/s Cēsu alus pamatkapitālu, kā rezultātā par uzņēmuma akcionāru kļūst Norvēģijas-Latvijas uzņēmējdarbības attīstības fonds.
1999.g.
Norvēģijas-Latvijas uzņēmējdarbības attīstības fonds pārdod akcijas Somijas alus un bezalkoholisko dzērienu ražotāju Olvi Oyj uzņēmumam A.Le Coq. Sākas jauns posms Cēsu alus vēsturē ar plašām iespējām modernizēties, kooperēties ražošanā, celt darbinieku kvalifikāciju un nostiprināt savas pozīcijas Latvijas un Baltijas tirgū, nezaudējot Cēsu alus zīmolam raksturīgo mantojumu.
A/s Cēsu alus vadības pārstāvis Cēsu pilsētas svētku laikā par sabiedrībai un Cēsu pilsētai nozīmīgu, nesavtīgu darbu māksliniekam Ivaram Prauliņam pasniedz balvu Cēsnieks. Arī turpmāk ik gadu apbalvojamo personu izvēlas Cēsu alus sadarbībā ar Cēsu pašvaldību, ieklausoties Cēsu sabiedrības viedoklī.
2000.G. - 2013.G. "Cēsu alus jaunā ražotne"
2000.g.
16. maijā Cēsīs svinīgi tiek uzsākta modernas alus darītavas celtniecība. Jaunās ražotnes pamatos iemūrē akmeni no senās Cēsu pils alus darītavas mūriem.
2001.g. 6. jūlijā
Cēsīs, Palmu ielā 13, svinīgi atklāj jauno ražotni. Tās pildīšanas kapacitāte ir 20 miljoni litri alus. Vēlāk tiek pieņemts lēmums par juridiskās adreses pārdēvēšanu. Jaunā adrese ir Cēsis, Aldaru laukums 1, LV – 4101, Latvijas Republika.
2003.g.
Cēsu alus kļūst par otro lielāko alus ražotāju Latvijā. Investīcijas ražotnē sasniedz 7 miljonus latu. Tiek plānotas 2 miljonu latu investīcijas jaunas vārītavas celtniecībā. Darītavu apmeklē Latvijas premjerministrs Einars Repše un Igaunijas premjerministrs Juhans Parts. Cēsu alus uzsāk Heineken produktu izplatīšanu Latvijā.
2004.g.
Kopš 2004.gada augusta par AS Cēsu alus valdes priekšsēdētāju ievēlēta Eva Sietiņsone. Līdz šim viņa vadīja AS Cēsu alus finanšu un administratīvo daļu, ieguldot lielu darbu uzņēmuma attīstībā.
2005.g.
Plānveidīgi turpinot investīciju apguvi, pabeigta AS Cēsu alus jaunā ražošanas kompleksa būvniecība, kurā ietilpst alus vārītava un pildītava. Jaunā kompleksa būvniecībā investēti 4 miljoni latu. Plānojot divkāršot alus darītavas jaudu līdz 40 miljoniem litru alus un bezalkoholisko dzērienu gadā, ražotnē uzstādītas augstākās kvalitātes standartiem atbilstīgas jaunākās paaudzes iekārtas.
2006.g.
AS Cēsu alus ir pirmais pārtikas ražošanas uzņēmums Latvijā, kurš ir izturējis sarežģīto atestācijas procedūru un saņem “BRC Global Standart – Food” sertifikātu. BRC (British Retail Consortium) – Lielbritānijas tirgotāju asociācija, kuras izstrādātajā un starptautiski atzītajā standartā “BRC Global Standart – Food” ir noteiktas prasības pārtikas uzņēmumiem, kas piegādā produktus tirdzniecības ķēdēm un citiem uzņēmumiem. Standarts izstrādāts, lai palīdzētu pārtikas izplatīšanas uzņēmumiem ES noteikto prasību izpildē un patērētāju aizsardzībā, nodrošinot vienotus principus ražošanas uzņēmumu novērtēšanai.
2007.g.
AS Cēsu alus atklāj Baltijas valstu alus ražošanā unikālas attīrīšanas iekārtas.
AS Cēsu alus, īstenojot aktīvu investīciju politiku, modernizējusi savu notekūdeņu attīrīšanas sistēmu. Jaunās attīrīšanas iekārtas garantē pilnīgu notekūdeņu attīrīšanu un novērš jebkādu kaitējumu apkārtējai videi, jo attīrīšanas procesā netiek izmantotas ķīmiskās vielas, nav specifisku aromātu, kā arī procesā radusies biogāze tiek savākta un izmantota rūpnīcas vajadzībām.
Līdzīgas iekārtas darbojas arī vairākās citās pasaules alus darītavās, bet Baltijas alus ražotnēs tādas tiek izmantotas pirmo reizi.
2008.g.
AS Cēsu alus īsteno vērienīgāko investīciju programmu uzņēmuma vēsturē, nostiprinot savas pozīcijas kā visstraujāk augošā alus darītava Latvijā. 2008.gadā ražošanas attīstībā uzņēmums investējis vairāk kā 10 miljonus eiro. Lielākā daļa investīciju ieguldītas skārdeņu pildīšanas līnijas izveidē, kas ļauj AS Cēsu alus tupināt būt līderiem strauji augošajā skārdeņu iepakojumā visos dzērienu segmentos. Šī pašlaik ir modernākā skārdeņu pildīšanas līnija Baltijas valstīs.
Kopā ar Latvijā populāro grupu Prāta Vētra radīts alus Mītava. Alus Mītava 2008.gadā izraisījis mediju un sabiedrības vislielāko interesi. Alus īsā laikā ieguvis stabilu vietu – stikla iepakojumā tas iekļuvis pārdotāko alus šķirņu desmitniekā. 2008.gadā Cēsu alus un Prāta Vētras kopīgi radītais alus Mītava ieguvis arī Cicerona Goda diplomu reklāmas nominācijā „Par trāpīgu reklāmas kampaņu”. TV reklāmas klipu pamatā ir stāsti par to, kā senos laikos mītavnieki mēdza atpūsties.
Atjaunotajās Cēsu Jaunās pils telpās Latvijas vecākā alus darītava iekārtojusi pirmo alus ekspozīciju Latvijā. Izstāde „Cēsu alus vēsture un ieguldījums Cēsu pilsētas attīstībā” vēsta par uzņēmuma vairāk kā 400 gadus ilgo vēsturi, attīstību un sasniegumiem, kā arī veicina apmeklētāju interesi par Cēsu pilsmuižas kompleksu, kurā no 19. līdz 21. gs. atradās Cēsu alus darītavas vēsturiskā apbūve ar kultūrmantojuma vērtību.
2008. gadā AS „Cēsu alus” valdes priekšsēdētājai Evai Sietiņsonei piešķirta Latvijas Tirgotāju asociācijas Goda zīme “Latvijas Labākais ražotājs – izplatītājs 2007”. Piešķirta novērtējot uzņēmuma sasniegumus, kļūstot par visstraujāk augošo uzņēmumu pārtikas ražošanas nozarē un par alus darītavas ražotajiem produktiem, kas guvuši atzinību patērētāju vidū – to popularitātes un kvalitātes dēļ saņemot atzinību “Gada prece”.
2009.g.
Cēsu alus kopā ar citiem Latvijas alus ražotājiem iniciēja un izveidoja Latvijas alus darītāju pašregulācijas kodeksu, kura pamatprincipi ir cieņa pret patērētāju un godīga konkurence. Kodeksa vadmotīvs – atbildīga, mērena un uz tradīcijām balstīta alus patērēšanas atbalstīšana.
Pavasarī Cēsu alus Latvijā sāk izplatīt dabīgi raudzētu kvasu – Ulmaņlaiku kvass. Vienlaikus ierosinot likumdošanas izmaiņas, nosakot skaidri definēt, kas ir dabīgi raudzēts „kvass” un kas ir „kvasa dzēriens”. Šīs likumdošanas izmaiņas stājas spēkā 2011.gada 1.jūlijā.
Maijā Cēsu alus ievieš Latvijas alus tirgū vēl nebijušu iepakojumu – pintes tilpuma (0,568l) alus skārdeni.
2009.gada vasarā Cēsu alus kopā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS izveido un ievieš Latvijas un Baltijas alus tirgus izpētes jaunu instrumentu – Cēsu alus indekss, kas pārtop par ikgadēju ilgtermiņa alus tirgus izpētes rīku.
Šajā gadā uzņēmums saņem apbalvojumu Sociāli atbildīgs uzņēmums un Būve 2009 – par teritorijas labiekārtošanas un ražošanas telpu rekonstrukcijas darbiem, galvenokārt novērtējot Cēsu alus uzstādīto ūdens attīrīšanas iekārtu ieguldījumu pilsētas vides uzlabošanā.
2010.g.
2010.g. martā izstādē “Ražots Latvijā” patērētāji pirmo reizi tiek iepazīstināti ar jaunu alus šķirni Cēsu Nefiltrētais, kas vēlāk kļūst par vienu no līderproduktiem Cēsu alus portfelī.
Vasarā Cēsu alus piedalās pirmo reizi Latvijā notiekošā Ilgtspējas indeksanoteikšanas procedūrā un iegūst sudraba līmeņa novērtējumu. Šajā gadā sudraba līmenis ir augstākais sasniegums, ko uzstāda daļa no Latvijas 500 lielākajiem uzņēmumiem, tostarp arī Cēsu alus.
Jūnijā Cēsu alus iegūst starptautiskas tiesības ražot Cēsīs pasaulē trešo populārāko kolas zīmolu RC Cola (Royal Crown Cola).
2010.gada vasarā, attīstot alus baudīšanas kultūru Latvijā, tiek atvērts pirmais alus restorāns Merlin, kura unikālo konceptu veidojis Cēsu alus.
Šajā gadā Cēsu alus iegūst apbalvojumu Labākais darba devējs Vidzemē un darba ņēmēju vērtējumā – Atbildīgākais darba devējs Latvijā. Iegūts apbalvojums – Produktīvākais uzņēmums starp Latvijas alus ražotājiem.
Šajā gadā par populārāko alkoholisko dzērienu Latvijā kļūst alkoholiskais kokteilis “Cēsu Džons”, bet iecienītākā alus šķirne – “Cēsu Premium”. Abi dzērienu zīmoli iegūst arī Latvijas Tirgotāju asociācijas balvu ‘’Gada prece’’.
2010. gada nogalē AS ‘’Cēsu alus’’ saņem augstākā līmeņa – A pakāpes sertifikātu BRC Global Standart for Food Safety, pielāgojot Cēsīs esošās ražotnes darbību pasaules līmeņa prasībām.
2011.g.
AS „Cēsu alus” ievieš tirgū pirmo dzīvo nefiltrēto alu stikla pudelē – Cēsu Nefiltrētais.
Tiek radīta īpaša alus šķirne Cēsu pilsētai – Cēsu Special, kas ir dāvana Cēsu pils 800 gadu jubilejā.
Cēsu alus izlaiž arī pirmo Portera alus skārdeni Latvijā – Cēsu Ziemas Porteris nu pieejams ne tikai stikla pudelē, bet arī skārdenē.
Veicot ražošanas iekārtas modernizāciju, 2011.gadā tehniskais aprīkojums ļauj sākt pildīt alu arī pintes jeb 0,568l tilpuma skārdenēs. Tas vainagojas ar panākumiem, jo Cēsu Premium pinte kļūst par pārdotāko skārdeni Latvijā 2013.gadā.
Pavasarī AS „Cēsu alus” sadarbībā ar atkarību profilakses biedrību Esi brīvs! organizē īpašus praktiskos seminārus skolu jauniešiem, lai izglītotu par alkohola atkarības psiholoģiskajiem cēloņiem un reālajām sekām.
Vasarā tiek turpināta sadarbība ar Baltijā lielāko mūzikas un mākslas festivālu – Positivus.
Cēsu alus realizē kampaņu, kuras ietvaros ikvienam iespējams izveidot Cēsu Premium Limited Edition Rock skārdenes dizainu – no 197 iesūtītajiem dizainiem labākais tiek realizēts uz vienas no Cēsu Premium sērijas skārdenēm.
2011. gadā Cēsu alus palielina kopējos pārdošanas apjomus par 10%. Tiek nostiprināta ietekme alus segmentā, attīstot tieši premium produktu pozīcijas kopējā Latvijas alus tirgū, bet saglabājot līderpozīcijas arī citos dzērienu segmentos.
2012.g.
Cēsu alus uzsāk Cēsu Premium National Edition skārdeņu sērijas veidošanu, kas ir veltījums Latviju raksturojošām vērtībām, notikumiem un lietām, kas mūs iedvesmo. Dizaina veidošanā tika aicināts piedalīties ikviens interesents un starp 449 variantiem tika izvēlēts visoriģinālākais un atbilstošākais Cēsu Premium alus zīmolam.
Cēsu alus saņem apliecinājumu no Izraēlas pārstāvniecības The Chief Rabbinate of Israel par košera sertifikāta piešķiršanu visu Cēsu alus ražoto alus šķirņu izplatīšanai Izraēlas tirdzniecības vietās.
Martā Latvijas alus tirgus tiek papildināts ar trīs jaunām importa alus šķirnēm – Krušovice Imperial, Krušovice Černe un Edelweiss, savukārt Latvijas sidru tirgu AS ‘’Cēsu alus’’ papildina ar importa Premium kategorijas sidru – Sherwood. Šajā gadā Latvijas alus baudītāji iepazīst arī Somijā iecienīto alu Sandels.
Cēsu alus papildina nefiltrētā alus līniju ar jaunu šķirni – Cēsu Nefiltrētais Baltalus, tiek uzsākta pasaulē populārā zīmola Angry Birds dzēriena ražošana.
Cēsu alus izveido interaktīvu pasākuma konceptu – projektu ar saukli ‘’Esi neatkarīgs’’, kura laikā skolēni tiek informēti par alkohola atkarības profilaksi.
Cēsu Nefiltrētais alus zīmols saņem apbalvojumu ‘’Gada prece’’ kā veiksmīgākais alus zīmols 2012. gadā, šo pašu apbalvojumu savā kategorijā iegūst arī alkoholiskais kokteilis Cēsu Džons Pina Colada.
2013.g.
Cēsu alus uzsāk ekskluzīvi izglītojošu alus pasākumu ciklu „Alus meistarklase”, kuras mērķis ir iepazīt dažādu pasaules reģionu alus darīšanas un baudīšanas tradīcijas. Šajā gadā pasākuma apmeklētāji iepazīst Ziemeļamerikas alus kultūru.
Par godu Cēsu alus darītavas pamatlicējam un Cēsu pils saimniekam, tiek radīts jauns alus zīmols, kas nosaukts tā vārdā – Grāfs fon Zīverss.
Par godu XXV Vispārējiem latviešu Dziesmu un XV Deju svētkiem, tiek veidota īpaša Cēsu Premium skārdeņu līnija – Par dziesmu un Par deju. Šīs kampaņas ietvaros tiek dibināts Cēsu Prēmijas fonds ar mērķi veicināt dziesmas un dejas kultūras attīstību Latvijā.
No 2013. gada Cēsu alus ražotās un pildītās alus skārdenes rotā folijas vāciņš, kas ir Latvijas karoga krāsās ar uzrakstu “Vienīgais alus kārdenē, kas ražots Latvijā”.
Ieguldot vietējās kopienas vides labiekārtošanā, Cēsu alus dāvā Cēsu pilsētai un jauniešiem jaunu skeitparku, tādejādi nodrošinot Cēsu jauniešiem kvalitatīvu brīvā laika pavadīšanas veidu.
Tiek dibināts arī Cēsu alus Pensionāru klubs, kurā pulcējas esošie un bijušie Cēsu alus ilggadējie darbinieki, kas pensionējušies.
Realizēti vairāki nozīmīgi investīciju projekti – uzlabota alus pildīšanas procesa efektivitāte, iekārtota jauna, paplašināta laboratorija ar modernām iekārtām, paplašinātas loģistikas noliktavas, ieviesta jauna informācijas sistēma uzņēmumā, kā arī paplašināta alus raudzēšanas tvertņu platība.
Cēsu alus paplašina savu produktu portfeli ar vairākiem jauniem produktiem – Cēsu Premium Amber un Cēsu Nefiltrētais Griķu alus. Tāpat tiek uzsākta dabīga avota ūdens Lielbāta izplatīšana Latvijā.
Šajā gadā uzņēmums saņem apbalvojumu „Sociāli atbildīgākais darba devējs”, ‘’Gada projektu balva 2013’’ par izcili īstenotiem projektiem personālvadības jomā, tiek iegūts zelta līmeņa novērtējums Ilgtspējas indeksā, kā arī saņemts CrefoCert Zelta līmeņa sertifikātu – stabilitātes un kvalitātes zīmi, kas apliecina uzņēmuma stabilitāti, veicina kopējo uzņēmuma reputāciju un spēju izpildīt finanšu saistības.
2014.G. - "Cēsu alus - lielākā Latvijā ražojošā alus darītava"
2014
Alus darītava „Cēsu alus” kļūst par pirmo un vienīgo zināmo alus darītavu Latvijā, kas alus brūvēšanā izmanto Latvijā audzētus miežus, sniedzot ieguldījumu Latvijas lauksaimniecības un graudkopības attīstībā.
Tiek radīta jauna, īpaši ilgi gatavināta alus šķirne – Cēsu Nefiltrētais Lēnalus, kas tiek gatavināts 60 dienas un ir jaunums Latvijas tirgū.
Jau otro gadu pavasarī tiek rīkots ekskluzīvi izglītojošais pasākums ‘’Alus meistarklase’’, kas šajā gadā veltīts Anglijas reģiona alus kultūrai, dziesmas un dejas kultūras attīstību Latvijā.
2014. gada vasarā tiek radīta Latvijā unikāla alus sērija ar kolekcijas vērtību – Alus Tavai pilsētai, kas veltīta 15 Latvijas pilsētām un vēsturiskajiem novadiem. Sērijā iekļautas Cēsu Premium alus pudeles ar 15 dažādu Latvijas pilsētu etiķetēm, Cēsu Premium skārdenes ar četru Latvijas vēsturisko novadu – Vidzemes, Kurzemes, Latgales, Zemgales – kartēm, kā arī četru alus glāžu kolekcija ar Latvijas vēsturisko novadu dizainu.
2015.g. "Brūža alus" veiksmes stāsts
2015
Lielākā Latvijā ražojošā alus darītava Cēsu alus radījusi jaunu alus zīmolu. Brūža alus ir Cēsu alus darītavas galvenā alus meistara Māra Gramberga īpaši izveidota alus sērija, tajā iekļaujot trīs dažādas alus šķirnes – Samtainais, Rūgtais, Nefiltrētais.
Māris Grambergs ir Cēsu alus darītavas galvenais alus meistars, kura zināšanas un pieredze alus brūvēšanā sniedzas jau otrajā paaudzē. Māris alus darīšanas tradīcijas mantojis no vecākiem, kas alus meistaru arodā strādāja vēl vecajā Cēsu alus brūzī – šis fakts ir arī jaunā alus zīmola nosaukuma pamatā. Tieši Māris Grambergs ir veicinājis jaunā alus zīmola izveidi ar nolūku tajā iekļaut dažādas alus garšu variācijas, tādejādi iepazīstinot Latvijas alus baudītājus ar alus pasaules daudzveidību.