Preses relīzes
Latvijā vairums jeb 70% sabiedrības domā par savu ietekmi uz vidi. Turklāt puse aptaujāto cilvēku norāda, ka iesaistās ietekmes uz vidi mazināšanā, šķirojot atkritumus, sekojot ūdens un elektrības patēriņam, kā arī veicot pārdomātus pirkumus, noskaidrots alus darītavas un bezalkoholisko dzērienu ražošanas uzņēmuma “Cēsu alus” un kompānijas “Norstat” veiktā pētījumā.
Saskaņā ar pētījuma datiem vairāk nekā puse jeb 55% iedzīvotāju savu ietekmi uz vidi mazina ar atkritumu šķirošanu, 50% cilvēku seko ūdens un elektrības patēriņam, bet gandrīz puse jeb 46% aptaujāto veic apzinātus un pārdomātu pirkumus. Aptuveni trešdaļa jeb 36% iedzīvotāju atklāj, ka piešķir lietām otro dzīvi, kamēr 35% respondentu pērk vietējos produktus. Vien 17% cilvēku dod priekšroku videi draudzīgākam pārvietošanās veidam. Bioloģiskus un ekoloģiskus produktus izvēlas katrs desmitais respondents. Vismazāko īpatsvaru jeb 5% veido iepirkšanās beziepakojumu veikalos.
“No pētījuma rezultātiem secināms, ka iedzīvotāji ne vien domā, bet arī iesaistās ietekmes uz vidi mazināšanā. Likumsakarīgi, ka cilvēki sagaida, lai arī kompānijas aktīvi pievērstu uzmanību un ieguldītu vides jautājumos. Tāpēc mēs ražošanas procesā domājam gan par atbildīgu resursu patēriņu, gan šķirojam atkritumus, gan izmantojam 100% pārstrādājamus iepakojumu materiālus, kā arī piedalāmies depozīta sistēmas izveidē. Pateicoties depozīta sistēmai, sabiedrībai būs iespēja šķirot iepakojumus un nodot tos otrreizējās pārstrādes punktos visā valstī. No šāda risinājuma ieguvēji būs iedzīvotāji, Latvijas dabas ainavas un nākamās paaudzes, kam kopā mēs radīsim ilgtspējīgāku nākotni,” skaidro uzņēmuma “Cēsu alus” valdes priekšsēdētāja Eva Sietiņsone.
Atsaucoties uz pētījumu, gandrīz divas trešdaļas jeb 56% cilvēku atzīst, ka uzņēmumiem vairāk jāpievērš uzmanība atkārtotu materiālu pārstrādei un izmantošanai. Aptuveni puse jeb 46% respondentu par prioritāti uzskata atkritumu šķirošanu. Savukārt trešdaļa jeb 36% iedzīvotāju apgalvo, ka kompānijām jāiesaistās CO2 samazināšanā, kamēr 34% aptaujāto norāda uz vides, tostarp mežu sakopšanu. Katrs ceturtais jeb 29% respondentu par nepieciešamību norāda ieguldījumus saistībā ar sabiedrības izglītošanu, inovatīvām tehnolģijām un risinājumiem. Vien 16% iedzīvotāju pauž, ka kompānijām jāiegulda 100% zaļā elektroenerģijā, bet 1% aptaujāto cilvēku patlaban uzņēmumu veiktos ieguldījumus vērtē kā pietiekamus.
Uzņēmuma “Cēsu alus” mērķis ir samazināt resursu patēriņu ražošanas procesā, kā arī rūpīgi šķirot atkritumus un samazināt nešķiroto atkritumu apjomu par 15% līdz 2025. gadam. Savukārt šobrīd kompānija ražošanā izmanto 100% pāstrādājamus iepakojumu materiālus – alumīniju, plastmasu, stiklu un kartonu.
Vienlaikus dati liecina, ka par ietekmi uz vidi visvairāk jeb 78% cilvēku domā Kurzemē, sekojot Zemgalei ar 72% iedzīvotāju. Gandrīz tikpat jeb 71% par savu ietekmi uz vidi domā Vidzemē. Vismazāk attiecīgajam jautājumiem pievērš uzmanību Rīgā un Latgalē – 67% respondetu.
Aptauja veikta šā gada maijā, intervējot 1007 Latvijas iedzīvotājus 18 – 74 gadu vecumā.